torsdag 13 januari 2011

Sherlock 2010 - Se eller förgås

Anglofil som jag är så har jag alltid älskar Sherlock Holmes. Speciellt orginalromanerna och novellerna. De flesta försök till filmer och serier har inte fungerat så bra. Därför blev jag positivt överraskad av Guy Ritchies Sherlock Holmes från förra året. En mörk och våldsam Sherlock Holmes. Inte för att originalet inte var det, men oväntat i en film. En uppföljare har spelats in, och deltar där gör min store favorit, giganten, ärkebritten Stephen Fry! Bara en sådan sak.

Men det blir bättre. Strax efter att jag sett ovan nämnda film blev jag upplyst om att det även kommit en ny tv-serie baserad på Sherlock Holmes. Det är en BBC-serie så det vittnar om klass redan där. Det som gjorde denna version speciell är att den utspelar sig i nutid! Holmes och Watson använder iphones, åker bil och käkar pizza. Fungerar det?

Ja för bövelen! De tre 90-minuters avsnitten håller högsta klass rakt igenom. Enormt vackra miljöer, allt är genomarbetat och skådespeleriet på högsta nivå. Det är driv i berättelsen och man känner igen de upphottade berättelserna från orginalet. Avsnitt ett heter A study in pink, första Sherlock Holmes romanen heter som ni alla vet A study in red.
Benedict Cumberbatch och Martin Freeman.
Sherlock Holmes spelas av den rätt så okända Benedict Cumberbatch, men rollporträtteringen är lysande. Holmes är precis så oberäknelig, osocial och briljant som man förväntar sig. John Watson spelas av den dess mer kända Martin Freeman. Vet du inte vem det är? Skäms på dig! Han är känd från den legendariska tv-serien the Office, filmer som Liftarens guide till galaxen och ska spela Bilbo Baggins i Bilbo (när den nu kommer). Freeman är hur som helst en lysande skådespelare och passar utmärkt som John Watson.

Så snälla rara du, har du inte sett Sherlock än, hämta hem den därifrån du hittar dina andra serier. Vet du inte hur man gör, be någon om hjälp. Den här serien är för bra för att missas. Och ja, det kommer mera, i höst kommer det tre nya avsnitt.


---

Det här inlägget är faktiskt lite bluffaktigt, ty jag skrev det redan under mallendagarna. Men jag vill bara understryka att Sherlock är en grymt bra serie! Förutom Inglorious Basterds det bästa jag såg förra året.

---

Tre veckor senare. Ah, ser att serien börjat gå i sverige också. Fina betyg, bra!

2 kommentarer:

  1. Känns intressant, jag skall kolla upp serien och återkomma med mina tankar.

    SvaraRadera
  2. Gör det, du kommer inte att bli besviken.

    SvaraRadera