måndag 17 januari 2011

Två filmer och en liten liten elefant

Jag har aldrig riktigt gillat att gå på bio. Visst är det kul att se på stor duk med bra ljud osv, det som jag stör mig på är andra människor. Folk måste lämna all vett och sant hemma när de går på bio, de uppför sig som ociviliserade vildar. Bioregler:
* Sitt still.
* Prata inte.
* Och för i helvete, prassla inte!
"These are principles, which every man of every faith can embrace. These are not polite suggestions, these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost...!"
Men som sagt, när man blir bjuden på The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader i 3D av svärmor J, svärfar P och svåger E tackar man inte nej! Dessutom uppförde sig folk rätt så OK igår, var bara en liten skitunge som inte kunde hålla sig från att kommentera och sparka mig i ryggen.

Nå, filmen då. Jag gillade verkligen första Narnia filmen, den hade kvar matinékänslan från Naria-serien som gick på sommarlovsmorgon på 80/90-talet. Andra filmen, prins Caspian tyckte jag inte var så huvva bra, gigantiska plot-holes och obergripliga handlingar. Den tredje som vi alltså såg igår var däremot den starkaste i serien. Inga stora slag utan hela filmen utspelade sig ombord på ett skepp och på några öar. Klassisk äventyrshistoria om ett gäng som ger sig ut för att försöka rädda världen. Fruktansvärt välgjord film med hög kvalite på skådespelare och effekter. Och 3D, nanting så häftigt det är.

Obegripligt nog har jag inte läst CS Lewis originalhistorier, jag har dom hemma så jag får väl ta och göra det vid tillfälle. Official trailer:


På tal om böcker som blivit film så läste jag som ni nog minns Fight Club av Chuck Palahnuk förra veckan. Eftersom boken alltid är bättre en filmen så antog jag att då filmen är helt fantastisk så måste boken vara det bästa som någonsin skrivits. Nu var det inte exakt så. Boken var väldigt bra, rapp text och inga döda partier, full fräs, mörkt och mystiskt. Men var inte filmen bättre? Det var så pass länge sedan jag såg den så jag minns inte, har den halkat efter med tanke på allt bra jag sett sedan dess? Filmen är trots allt 12 år gammal och jag har inte sett den på 7-8 år. Sagt och gjort, plockade ut den från bokhyllan och laddade datorn.

Jäklar så bra film! Brad Pitt måste vara en av världens bästa skådespelare, och snäppet efter kommer Edvard Norton. Den här filmen har allt. Den var en gammal DVD så kvaliten var rätt så risig, men det blir bara bättre av det. De mörka slitna miljöerna blir bara med mörka och slitna. Storyn sitter som en smäck och twistarnas twist är lika bra som alltid. Har du inte sett den? Jösses, då har du missat något! Official trailer:




Den utlovande elefanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar