tisdag 18 januari 2011

En dag på biblioteket

Full fart idag också, just nu är det ca 15 personer i biblioteket, några läser seriealbum, en av den läser Maus, bra! Andra läser veckorevyn, några andra kollar på youtubeklipp och en sitter visst och läser en bok. Jag har gått genom BTJ-häfte nr 3 inför morgondagens bokmöte, jesses så många böcker det ges ut, någongång måste väl även jag få ut en?

Min kollega är tillbaka och vi har äntligen fått ordning på tidsskriftseländet, tidskrifter är inte lätta att arbeta med.

Tidigare idag var det en tjej här och frågade efter en svart bok med en varg på framsidan, tur att man har någon form av bildminne så jag letade fram Call of the wild till henne.

Just nu sitter jag och dricker en kopp te efter en lunch bestående av någon form av färs, samt bloggar. Jag hoppas att ni inte tror att jag alltid bloggar på arbetstid. Så gott som alla blogginlägg skriver jag på bussen till och från jobbet, och anger tid när dom ska läggas upp. Eftermiddagen har jag tänkt att ägna åt projekt städa fantasy/deckar-hyllan.

Bibliotekarien in action, en riktigt ruggigt risig bild.
Började läsa Min morbror trollkarlen igår, lovande, mycket lovande. Annars var det same-old igår, djupvattenträning, Effe och Mia, Konferensresan och kaffe.

Just det, läser att biblioteken i England är i kris, tråkigt :/ Men uttalandet från chefen för brittiska biblioteksrådet om att bibliotek bara används av den vita medelklassen låter helt vansinnigt! Tanken är väl att bibliotek ska vända sig till alla? Mina erfarenheter av bibliotek är att de används av i princip alla. I sommras när jag jobbade på ett "riktigt" bibliotek så var det allt från alkisar till Lidingöbor från invandrare till inavlade skogshuggare som var där. Men det kanske inte gäller för England.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar