måndag 17 januari 2011

Dubbelmoral om spelberoende

En artikel om nätpokerberoende, brevid en annons för nätpoker? Aftonbladet slår till igen.

Jag älskar att spela om pengar, black jack, poker, bingo, oddset, keno, lotto ja vad som helst. Det pirrar i magen och glädjen när man vinner slår all annan glädje. Ett av mina största stunder i livet var när jag klev in på Mucky Duck med tio spänn. Två timmar senare kom jag ut med 700 kronor och tre öl samt en pytt i panna i magen. En annan gång vinglade jag fram till roulettebordet på Draggen, la en tjuga på 21 och vann. Man var alldeles varm i kroppen i flera dager efteråt.

Men den man inte minns, är alla gånger man inte vann. Alla hundralappar man matat in i Jack Vegas, alla gånger man missade skolan för att man hade gått till krogen på lunchen. Alla gånger man gått ut ett helt gäng för att festa och man hängt vid ett spelbord hela kvällen för att försöka vinna tillbaka det man förlorade på första given.

När jag var på O'Learys i lördags kikade jag lite på Black Jack bordet. Stod och tittade i 2-3 minuter, en kille vann en hundring, medan en annan förlorade två hundringar. Pang bom.

Jag vet att många av mina vänner spelar, och att dom vinner och att dom kan kontrollera det. Kul för er, det är verkligen en rolig hobby så länge det fungerar. Men läser man artikeln så ser man att det finns 31000 personer i sverige som är beroende av nätpoker. 31000, det är inte lite. Det är ohyggligt många, och 70000 ligger i riskzonen. Tillsammans är det nästan lika många som bor i Umeå kommun. Etthundratusen personer som varje dag pumpar in pengar i multinationella företag som köper reklamtid på bästa sändningstid och sponsrar storlag som Real Madrid. Det är spelarnas pengar som går till det. Några få spelare vinner ohyggligt mycket pengar, många ligger breakeven men de flesta förlorar sina pengar. De stora vinnarna är spelbolagen.

Jag själv spelar inte längre, det blev helt enkelt för roligt, det var till och med roligt när jag förlorade. Då ska man sluta.

Min polare Omid är verksam inom Stödgruppen för spelberoende Umeå. Ett mycket bra iniativ, men efter vad jag förstår så får dom knappast något stöd från kommun/landsting, men det kan ha ändrats. Hur som helst, har du problem? Kontakta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar