torsdag 20 januari 2011

BBC = Kvalitet

Jag hade egentligen tänkt göra något nyttigt igår kväll, städa biblioteket, ta en massa foton till bloggen, starta diskmaskinen osv. Men så blev det inte. Skar upp några morötter, blandade ranch-dip, plockade ihop alla katter och la mig i sängen framför tv'n. Nu var det högtidsstund.

Egentligen hade jag tänkt se The King's Speech men på grund av olyckliga omständigheter blev det inte så. Var en sväng inne på att se Once Upon a Time in the Midlands men jag var mer inne på någon form av serie. Googlade på miniseries, och hittade Pride and Prejudice, BBC-versionen från 1995. Kanoners, Colin Firth är ju med så det blir nästan som The king's speech.


Såg två avsntt av sex och jag älskade det jag såg. Vilken kvalite! Vilka miljöer! Vilka skådespelare! BBC är tamefan bäst på att göra tv i världen.

När jag ändå var igång med kvalite så såg jag första delen av Last chance to see. Ursprungligen var det en bok och radioprogram av Douglas Adams, där han reste världen runt med fotografen Mark Carwardine. De sökte upp och undersökte djur som var nära utrotning. Jag läste boken för 10-15 år sedan och tyckte mycket om den.

Den tionde maj 2001, 12 år efter boken/radioprogramet snackade Douglas och Mark på telefon. Douglas var sugen på att göra om resan 20 år senare, för att se vad som hade hänt sen dess. Mark tyckte det var en utmärkt idé och de beslutade sig för att göra så. Dagen efter dör Douglas Adams i en hjärtattack på sitt lokala gym.

När de gjorde resan 1989 blev Douglas Adams hus vaktat av ingen mindre än Stephen Fry, min stora idol och engelsmännens engelsman. Han är även god med med Mark, och de beslutade sig att dom två som en hyllning till Douglas minne skulle göra den planerade resan. Resultatet blev en tv-serie i sex delar, naturligtvis gjord av BBC.



Såg halva del ett innan det var dags att sova, men av det jag såg gillade jag allt! Vackra bilder, humor och engelskt. Scenen när de åker golvbil i amazonas är klockren.

Ska nu enbart se program gjorda av BBC. Nästa projekt blir The world at w... Nähä, den var inte gjord av BBC, fördömt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar