fredag 28 januari 2011

Vill se.

Jag gillar ju krig. Nä det blev fel. Jag är mycket intresserad av historia, i synnerhet stora omvälvningar, dvs revolutioner och krig. Därför tycker jag det är intressant med krig. Såja, det lät bättre.

Jag gillar även tv och film, om något fick för sig något annat pga av Harry Potter inlägget igår så har ni missuppfattat. Så, summan av svartpepparn är att jag borde gilla filmer och tv-serier om krig.

Ja bevars! Det gör jag, även om jag haft lite problem med de senaste jättehypade programmen som Generation Kill, Band of Brothers och Pacific. Problemet är att alla ser ju likadana ut! Vem var nu vem? Drygt. Däremot älskade jag Inglorious Basterds, fantastisk film. Ja vad fan vill du komma till, frågar du dig kanske?

Jag är inte där än. Andra världskriget är mitt "favorit"-krig och jag gillar filmer som utspelar sig under den tiden. Gärna filmer som visar de lite bortglömda delarna av kriget, tillexempel den fantastiska Talvisota som handlar om finska vinterkriget. Det jag saknat är filmer om svenskar som deltog i kriget. Att sådana filmer saknas är inte så konstigt då de flesta svenskar stred för SS.

Meeeen nu kommer jag till saken. Idag har filmen Gränsen premiär. En svensk film som handlar om några beredskapsmän som bevakar gränsen till Norge. Det är en tråkig och kall uppgift, och en dag beger sig två svenskar över gränsen för att "titta på tyskarna". Det vill sig inte bättre än att de blir tillfångatagna av tyskarna och de kvarvarande svenskarna bildar en räddningspatrull. Med i den patrullen finns en finsk vetetan från ovan nämnda vinterkrig. Kan vara hur bra som helst!


Frågan är om man ska lita på DN som gav den en etta eller VF som gav den en fyra? SVD och VK ger en trea. Hoppas pretentiösa DN har fel..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar