onsdag 26 januari 2011

En dag (One Day) av David Nicholls

Få böcker blev väl så upphaussade som förra året som En Dag av David Nicholls. I vanliga fall undviker jag böcker som andra säger att jag måste läsa, men efter att ha läst Nicholls tidigare verk så hade jag inget emot att följa med i hysterin.

Bokens undertitel är Tjugo år, två människor och det är precis vad boken handlar om. Vi får följa Emma och Dexter från den femtonde Juli 1988 och tjugo år framåt i tiden. Varje kapitel handlar om den femtonde Juli år för år, ett intressant och annorlunda sätt att bygga upp en bok. Men det fungerar alldeles utmärkt, handlingen tar ny fart varje kapitel, och mycket händer hela tiden.

När historien börjar har Emma och Dexter haft en natt ihop på Emmas studentrum, det är dagen efter studenten. Deras vägar skils åt under dagen men de träffas om och om igen under årens lopp. Emma har perfekta betyg men vet inte vad hon ska göra med sitt liv och hon börjar jobba på en snabbmatsrestaurang. Dexter med sina sämre betyg vet precis vad han ska göra. Han ger sig ut på en jordenruntresa och hamnar efter en del tillfälligheter och förvecklingar i tv-världen och gör snabbt karriär som programledare.

Båda två hamnar i förhållanden som tar slut och börjar om, arbeten växlar, kort sagt är det två olika liv vi följer, från ungdom till vuxen. Det är en berättelse om Englands nitto-tal och om att växa upp, det är en berättelse om kärlek, avundsjuka och missbruk. Men i synnerhet är det en berättelse om vänskap, en varm och äkta vänskap som ofta får ta stryk av fåfänga, dåligt självförtroende och missförstånd.

Detta finns få böcker som kan röra en så djupt, som gör att man känner sig helt tom när den är över. Den finns få böcker som man går och grubblar över i månader efter att man läst klart den och det finns få böcker som man slår upp och läser favoritavsnitten om och om igen. One Day är en sådan bok, läs den!

David Nicholls är född i England 1966. One Day är hans tredje roman, tidigare har han gett ut På vinst och förlust samt Mitt livs roll. Den förra har filmatiserats och samma sak väntar One Day, Anne Hathaway spelar Emma. När Nicholls inte skriver romaner jobbar han mycket med tv-manus och han är mannen bakom succén Kalla fötter.

Kör den här.

3 kommentarer:

  1. Oj, du skriver så bra och engagerat att tom. jag får lust att läsa denna bok. Har du så jag kan låna den av dig?
    /Jeanette

    SvaraRadera
  2. Jag har den inte själv, men du kan få låna från mitt bibliotek :) Det är 10-15 st i kö på alla andra bibliotek med här är det lugnt. Har du lånekort?

    SvaraRadera
  3. Tack det var snällt. Men jag tror jag köper den istället, det kan ta lång tid innan jag läst ut den :)

    SvaraRadera