torsdag 27 januari 2011

Titta inte, läs!

Inom en snart framtid så har jag och Bettina tänkt se nya Harry Potter filmen Harry Potter och Dödsrelikerna del 1. För att komma ihåg vart i storyn vi var så såg vi igår kväll Harry Potter och halvblodsprinsen och än en gång blev jag besviken. De första Harry Potter-filmerna var mycket bra, men allt eftersom blir dom bara sämre och sämre, tyvärr! Det värsta var när vi såg Fenixorden, boken är den klart bästa i serien men filmen var bara... tja, hyffsad. Samma sak som med filmen vi såg igår, visst var den bra, köttbullar är också gott, men det är fan inte oxfilé.

Böckerna om Harry Potter är bland det bästa jag läst i mitt liv, otroligt bra intriger, miljöer, handling och persongalleri. Filmerna är röriga, osammanhängande och tyvärr haltar skådespelandet ordentligt. I Halvblodsprinsen går Harry runt och ler fånigt i hela filmen, varför? När man läst ut en HP-bok så känner man sig både upprymd och tom, när man sett klart en film så känner man inget speciellt, kanske lite sugen på mat.

Det är ju ett bevisat faktum att böckerna alltid är bättre än filmen (exempel: Harry Potter, Narnia, Mitt livs chans, Jakten på röd oktober, När lammen tystnar, Trainspotting, War games osv (undantag: Sagan om ringen, Fight club)). Visst är filmerna bra, men jag tycker så hemskt synd om de personer som sammankopplar t.ex Harry Potter med filmerna och inte böckerna, de går miste om så otroligt mycket.

Läs svenska folk, läs!

Tummen upp!

Tummen ned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar