onsdag 5 januari 2011

Random harvest av James Hilton och mycket mer

Som alla som anser sig veta en del om litteratur så lånade jag för länge sedan ett exemplar av James Hiltons klassiska "Blå månens dal". James Hilton var en engelsk författare född 1900, död 1954. Blå månens dal, eller "Lost horizon" som den heter i original är den klassiska berättelsen om ett flygplan som kraschar någonstans i Himalaya. Passagerarna hittar så småningom det hemliga paradiset Shangri-la. Jag tyckte boken var riktigt bra så jag började samla på Hiltons böcker på loppisar. En av böckerna jag fick tag på var "Slumpens skördar (Random harvest)" från 1941.

James Hilton himself.

Det gick ett bra tag från då jag köpte den tills jag verkligen läste den, tid och lust saknades. Men när jag verkligen läste den var det som ett slag i magen. Jösses vilken bra bok! Det är en lågmäld och långsam historia som aldrig blir seg eller ointressant. Boken är delad i två delar, varav varje del är delad i två. Ni räknekunniga har vid det här laget räknat ut att boken totalt har fyra delar.

Handlingen kretsar runt den förmögne affärsmannen och politikern Charles Rainer och utspelar sig åren innan andra världskriget. Charles är som sagt framgångsrik och lyckligt gift, men det är något som inte stämmer. Två år av hans liv saknas. Han vet att han blev skadad i första världskrigets skyttegravar, men sen är det en stor lucka fram tills han helt plötsligt vaknar upp i Liverpool.

Charles har ingen aning om var han befunnit sig eller gjort under den tiden. Han har bara korta minnesfragment som inte leder någonstans. Men under ett teaterbesök börjar pusselbitarna plötsligt falla på plats och sanningen blir chockerande både för Charles och läsaren.

Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är jag älskar med slumpens skördar, men en mix av engelsk överklass, den edvardianska tiden, grå men brilijant miljöbeskrivning samt ett riktigt mystiskt mysterium blir alltid en bra bok.

Detta var för övrigt en hopplöst lång och fånig mening. Ber om ursäkt för den. Har du inte läst slumpens skördar? Gör det! Finns på ett välsorterat bibliotek eller antikvariat nära dig (eller hemma hos mig om du frågar snällt).

Ungefär i den stilige mannens hakhöjd står Hilton samlingen. Alltså bakom mig. Bilden är från förra veckan när jag testade mina mellandagsrea-fynd. Allt är nytt utom byxorna, som var förra årets mellandagsreafynd.

---

Full fart igår. Hem, laga mat, diska och iväg till simhallen. Släppa av B på jobbet sen hem och se på tv-serier. Han som ni nog förstår inte vika tvätt, jag är inte att lita på i mina förutsägelser. Såg två första delarna av fyra av en engelsk tv-serie baserad på en film. Kan ni gissa vilken? Ska hur som helst se de två kvarvarande delarna ikväll, sen kommer en lååång, eller i alla fall en kort recension, gillar verkligen det jag sett hitintills.

---

Idag blir det familjemiddag hos Syster S med familj och våra föräldrar, var alldeles för länge sedan. Svåger S har bestämt maten, kan bli spännande, han har inget hov den pojken.

---

Sjukt kallt idag igen, tog bilen till jobbet idag men glömde naturligtvis motorvärmarkabeln. Fördömt.

---

Mycket snack om Northug nu, visst att han är en dryg rackare men jag håller med den gode Elofsson på länken. Känns som om han hetsas till att göra dumma uttalanden, precis som när Patrick Ekwall höll på att få tuppjuck när Eunice Barber sa något dumt om Carolina Klüft.

På tal om skidor så har jag börjat följa Anna Haags och Emil Jönssons twittrande, anna_haag och eiljon. Grymt roligt att följa, även om Anna Haags engelska lämnar lite väl mycket att önska. Ja okej, man ska inte kasta sten i någon som helst form av hus, min engelska är urusel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar