torsdag 6 januari 2011

Men sluta gnäll på facebook.

Då försöker vi för andra gången med detta inlägg. Lyckades fippla bort allt när jag var klar. Fördömt.

Ni har nog alla läst den tragiska historien om den tyska kvinnan som skrev självmordsbrev på Facebook (hädanefter kallat FB) och ingen brydde sig. Alex Schulman har även han skrivit om händelsen.

Jag har stora delar av min familj, mina närmaste vänner, skolkamrater, jobbarkompisar, ytliga bekanta med mera addade som vänner på FB. Om jag skulle skriva ett självmordsbrev där så skulle det troligen inom kort vara en hel hög med räddningsinsatser på plats. Problemet är inte FB, utan vilka ens vänner är. Alex skriver att FB bara är ytligt och dumt, det finns bara hat där. Det säger inte så mycket om FB men dock mycket mer om Alex och hans vänner.

Läser man sedan kommentarerna till artiklarna så handlar det mesta om hur dumt man tycker att FB är. Att det inte är "på riktigt", att det är slöseri med tid. Från andra håll hör man klagomål på att det bara är ointressant att läsa om bekantas barn, vad dom ska äta och hur kallt det är där dom är.

Ursäkta mig, men det är väl det som är roligt med FB? Att man alltid har något så när koll på vad folk sysslar med. En god vän har flyttat söderut och har fått barn, hur kul som helst att höra hur det går med plutten, att se bilder med mera. Släktingar man aldrig träffar kan man slänga iväg en tummen-upp till osv. FB har fört mig närmare mina vänner. Jag jobbar heltid, det gör även mina vänner, man hinner inte träffas, men med FB så håller man kontakten.

När jag fick tillslut fick jobb som bibliotekarie kunde jag inte direkt ringa runt till alla och berätta den goda nyheten, folk skulle tro att jag var tokig, men att lägga upp det som status på FB gick helt utmärkt.

Det negativa med FB är att man lämnar ut sig totalt till en tredje part, därför försöker jag vara så anonym som möjligt, det är bara mina vänner som kan läsa min status och se på mina bilder. Visst FB kan använda mina uppgifter till vad som helst, men är det verkligen så dumt? Riktad reklam har fått mig att hitta en drös med internetbutiker jag inte kände till.

Sen så är det väl lite drygt med alla kedjebrev också.

Tillbaka till självmordsbrevet. Hon skrev det på julafton, hur många är ute på FB då?

4 kommentarer:

  1. Oj! Detta visste jag inte om gud vad hemskt... Vad det gäller FB så kan jag också tycka att det kan vara lite ytligt ibland men annars håller jag med dig. Så himla dumt är det ju inte :P det är ju till för att hjälpa en hålla kontakten med sina vänner... Men hur kunde ingen bry sig om den kvinnan? Stackarn julafton också.

    SvaraRadera
  2. Vi vet ju faktiskt inget om omständigheterna runt det hela. Man får tänka på vart informationen kommer ifrån, AB dramatiserar alltid. Men visst, självmord är grymt tragiskt, och på julafton också..

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja passa på att känga fb när du nästan är positiv till kängorna där. (nåja, du talar ju om fb i alla fall :))

    Jag blev mailrapead under mellandagarna och jag tror att det var via fb. Fått gå igenom en massa grejer och kolla så att man inte haft samma eller liknande lösenord. Jobbigt och tråkigt. Inte desto mindre kul att "jag" skickat spam till gamla kollegor, alla personer jag skrivit mail till i jobbsyften, professorer i Nederländerna, England osv. Bra avslutning på 2010, ser fram emot 2011 med tillförsikt om förbättrad säkerhet haha.

    Facebook har man för att ha koll på folk, inte för att ersätta vänner. Ett par år i slutet av 90-talet var det icq eller liknande. Hade man det inte visste man inget, ingen större förändring. Accepterar man alla vänförfrågningar och addar alla kan man lätt komma upp till 1000 vänner utan att ha en endaste IRL.

    Fortsätt med bilderna, det är kul. BlondinIsak?

    SvaraRadera
  4. "Facebook har man för att ha koll på folk, inte för att ersätta vänner" = word. Ok, jag kanske låter lite väl överdrivet positivt inställd till FB, men det är mest för att folk gnäller så mycket på det :)

    Jepp, blondinisac är jag det :) Gillar kläder men har inte så huvva mycket att visa upp, än (ska bli rik). Måste bara komma på något bra sätt att fota mig själv.

    Kul att du läser och kommenterar, sånt gör att man vill skriva mer.

    SvaraRadera