onsdag 16 mars 2011

Rise Agianst - Endgame (Isac läser en recension)

Jag har alltid tyckt att Johan Paulin på Västerbottens kuriren är en kunnig och duktig recensent, och när jag träffat honom på krogen har han varit en rolig prick. Men när jag läste hans recension av Rise Against nya skiva Endgame nyss höll jag på att sätta teét i vrångstrupen.

Han ger visserligen skivan tre av fem poäng, men hör bara på detta: "Efter att ha fått en megahit med den pacifistiska balladen Hero of war är det nu upp till bevis för Rise Against att visa att de inte är en simpel dagslända." Wait, what? Ett band som tidigare släppt fem välsålda skivor och har en stor undergroundpublik och är ett erkänt bra liveband har väl för tusan bövlar inget att bevisa med sin sjätte skiva? Bara för att pöbeln fått upp ögonen för dem (med en låt jag inte tror många förstår) måste de väl inte direkt göra allt för att tillfredsställa dem?

Recensionen fortsätter: ".. istället dukar RA upp tolv låtar av lättsmält punk mixat med radiorock... ... 46 minuter av musik någonstans i skarven mellan Bad Religion och Nickleback." Nickleback? NICKLEBACK? NICKLEBACK?? Vad fariken fick han det ifrån? Lättsmält? Bara för att det inte är Meshuggah eller något annat lokalt trams behöver det väl inte vara lättsmält?

Fyra glada musikanter på rad.
Rise Against gör kanonbra punk med väldigt genomtänkta och bra texter om allt mellan krig, sociala orättvisor och djurrättsaktivism. Band som Rise Against behövs i den här mörka, cyniska och glättiga värld vi lever i.

Han avslutar med "... överraskande trevligt i hörlurarna." Men jösses vilken överraskning att Rise Against är trevliga att lyssna på.

---

Vän av ordning kanske säger varför skiver du inte en egen recension själv då, istället för att gnälla på andra, och visst hade du lovat att inte gnälla så mycket i den här bloggen? Är det inte så att du vill ha beskökare till bloggen genom att skriva om aktuella skivsläpp och hoppas på googlingar, men är för lat för att göra något vettigt själv? 

Jadu vän av ordning, vad ska jag svara på det? Point taken.

---

Dessutom undrar jag varför inte någon av lokaltidningarna recenserat nya Dropkick-skivan.

---

Till på köpet är det bara tre (3) dagar kvar tills jag ser Rise Against live. Whooooooo!

---

För att vara tydlig, det här är inget personangrepp, det är ett recensionsangrepp bevars! Vill ni ha personangrepp får ni läsa de första inläggen på min gamla blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar