tisdag 30 augusti 2011

Min egen musik (Writing your own music)

Ja vafan, vad ska man använda lunchen till om inte blogga lite till? Ännu ett genererat ämne.

Att kunna spela och komponera musik vore det häftigaste att kunna. Men de kan jag inte. Jag är totalt omusikalisk, det tog mig flera månader att lära mig spela Amazing Grace på flöjt till exempel. Jag saknar takt och är typ tondöv. Det enda jag har åstadkommit är saker jag klippt ihop av andra människors musik, som det här exemplet. Jag är utestängd från musikvärlden.

Eller?

Jag läste någonstans att Jello Biafra, sångare i bland annat Dead Kennedys, samt en väldigt klok person, har gjort den mesta av musiken till sina band, utan att kunna spela något instrument eller komponera musik. Han nynnade helt enkelt för resten av bandet, som tog ut ackorden och tänkte ut trummor osv.

Detta födde en idé, kan han kan jag. Jag snackade med den gode Effe, trummis i band som Persuader och Guillotine. Han kunde mycket riktigt hjälpa mig att göra en låt och vi har påbörjat planeringen.

Det ska vara en punklåt, och trummorna ska gå i d-takt (dvs cymbalen följer bastrumman istället för takten, vilket gör att det låter häftigt. Väldigt vanligt inom kängpunk). Först ska låten börja med dova gitarrer, dch-dch-dch-dch i en glad melodi. Efter ett tag ska gitarrerna bli jätteljusa dcha-dcha-dcha-dcha. Efter det följer en riktigt svängig refräng med fotbollskörer. Vers - Refräng - Vers - Refräng - Refräng. Sen får det vara nog, max 2.5 minuter lång. Tänkte att låten skulle heta "Flytta på dig dumfan" och handla om idioter som står i vägen för en.

Ni hör ju själva hitpotentialen!

Effe spelar så klart alla instrument och vi spelar in i hans studio/sovrum. Sången får vi fundera på.

Musikskaparduon på San Siro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar