torsdag 25 augusti 2011

Ett stolpskott

Enda sedan jag läste den här krönikan av en jeppe som visst heter Martin Ezpeleta har jag gått runt lite småsur och förnärmad. För er som inte orkar läsa så är det en massa trams om att vi svenskar är helt värdelösa på att grilla, att argentinarna är så jävulskt mycket bättre. OK, det bryr jag mig inte om, smaken är som baken.

Det jag stör mig på är första raden, "Man brukar säga att svenskar saknar humor." Va? Vem har sagt det? Det är så fundamentalt märkligt uttalande så jag nästan baxnar. Förutom genierna från Storbritannien vågar jag påstå att vi svenskar är roligast i världen. Bara en liten lista på klockren humor:

Killinggänget
Varan-TV
Hipp hipp
Ingen bor i skogen / mammas nya kille
Galenskaparna
Kvarteret skatan
Anders & Måns
...och alla bra tecknande serier! Rocky, Berglin, Carpe diem, Elvis..

Ja listan kan göras hur lång som helst. Nu har jag grymt dålig koll på argentinsk humor, men jag tror näppeligen att den kan jämföras.

"Det sägs att svenskar saknar humor"... Det är som att säga att fransmän inte gillar vin, eller att japaner inte gillar små söta saker eller att italienare inte gillar att käbbla och äta salami, eller att norrmän inte gillar guldmedaljer och att klubba sälar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar