onsdag 6 april 2011

Det har gjorts förr..

... men aldrig så här bra! Det jag snackar om är att blanda hårdrock med klassisk musik. Otaliga band har gjort det, från Deep Purple via Metallica till Persuader. En rolig ide, båda musikstilarna är pampiga och publikfriande. Problemet är att de flesta har valt att lägga till klassiska element på hårdrockslåtar. Jag vet inte riktigt, visst fungerar det, men det känns inte riktigt rätt.

Några som gjort tvärtom är Therion från Upplandsväsby. De har släppt en liveskiva där de spelar hårdrock till klassiska bitar. Till min lycka är min absoluta klassiska favorit, Dvoraks nionde symfoni (Från den nya världen), fjärde satsen med. Det är så otroligt bra att nackhåren reser sig. Hela vägen hem från jobbet igår hörde jag den på repeat, helt fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar