fredag 4 februari 2011

Filmhelg - en smått komplicerad historia.

Bettina jobbar hela helgen så jag har tre kvällar/nätter i rad då jag ska plöja film. Jag jobbar med associtationsteknik (det där måste vara felstavat) när jag väljer film. Förra helgen såg jag den tokhyllade The King's speech, och där nämns som jag tidigare nämnt The stone of Scone. I inlägget jag skrev om den berömmda stenen ljög jag som en sotare (rödhåriga ljuger som sotare - riskradion) och sa att jag skulle se filmen om hur den stals under kvällen (The stone of destiny). Det blev inte alls så, istället såg jag på fotboll.

MEN ikväll ska jag se den. Frågan är vad jag skall se efter den. Robert Carlyle har ju en roll i den, och han spelar ju även med i Shane Meadows Once upon a time in the Midlands. Av en händelse så har jag den filmen hemma. Det blir till och med en dubbelassicitation (sic!) här, eftersom Shane Meadows är mannen bakom filmen jag såg före The King's speech, nämnligen This is England.

Men helgen är ju lång, och hur fortsätter jag efter den då? Jo, huvudrollen spelas av Rhys Ifans, som även är med i Elizabeth : The golden age. Jag har länge velat se den då jag tycker att den filmens huvudperson Cate Blanchett är världens vackraste skådespelerska. Så blir det.

Cate Blanchett spelade som ni alla vet samma Elizabeth i filmen Elizabeth från 1998. I den filmen var även Kelly Macdonald med. Kelly minns vi som Diane i Trainspotting bland annat. Kelly Macdonald är även med i Gosford Park från 2001. Det blir helgens fjärde film.

I Gosford park spelar även Stephen Fry, så eventuell kvarvarande tid spenderas med komediserien A bit of Fry & Laurie, med allas våran Dr House.

Helgen ser alltså ut så här:
Fredag: Stone of Destiny, Once upon a time in the Midlands.
Lördag: Elizabeth : The golden Age, Gosford Park.
Söndag: A bit of Fry & Laurie

Eller som bild:
Stone of Destiny via Robert Carlyle till Once upon a time in the Midlands via Rhys Ifans till Elizabeth : The golden age via Kelly Macdonald till Gosfordpark via Stephen Fry till A bit of Fry & Laurie. Solklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar