torsdag 24 februari 2011

Det rullar på

En kul grej med att vara bibliotekarie är att man får åka på kurs mest hela tiden. Igår var jag på stadsbibblan och fick en hel del tips om hur man kan hitta relevant skönlitteratur, skoj! Men det roligaste var att jag tog svängen förbi fikarummet och hittade städgänget. När jag började min karriär som städare jobbade jag mycket på stadsbibblan och två av damerna som jobbade då jobbar kvar nu. Dessutom så har min gamla kollega stor-Mats (ska inte blandas ihop med lill-Mats eller lång-Mats) börjat jobba där. Ett roligt återseende, har inte träffat honom på flera år. Vi hade en legendarisk sweet-sommar 2005, då vi åkte runt i vår städbil och sjöng med i Teenage rampage och Papa Joe.

Tydligen så hade städet pratat om mig(!) hela veckan, jag har fortfarande rekordet i att tömma papperskorgar på våning fyra (3 minuter) och de funderade på hur gammal jag egentligen var nu. De hade nästan gisst rätt.

Sen blev det en sväng på bokrean, jag visade bara upp mitt inköpskort och det var bara att handla. Tyvärr så består bokrean av väldigt få böcker i enorma kvantiteer, vi tänkte köpa 10 böcker och på så sätt få två gratis och vi fick leta ordentligt för att hitta nått lämpligt till vårat gymnasiebibliotek. Det mesta som fanns var typ kokböcker och trädgårdsböcker. Men tillslut så var vi nöjda.
Dessa blev det.

Jag kämpar på med italienskan, och det går stadigt framåt, håll i er nu:
Mi chiamo Isac e abito di Umeå. Sono lavore per Liljaskolan, e faccio la bibliotecaria.
Jag trooor att det är rätt, men det blir helknasigt om man översätter det direkt. Något italienare som kan rätta mig?

Jag nöter på i min iPhone app, men jag har utökat studierna med en övningbok också, hur kul som helst!

Så här ser man ut om man är förolämpad. Tydligen.

Man lär sig mycket om världen när man lär sig italienska.

Så här ser övningsboken ut.

Annars jobbar jag på som en tok, två 8-20 dagar denna vecka, och eventuellt tre sådana dagar nästa vecka. Hej och hå!

---

Uppdatering!

Fick uppgiften att säga Tyvärr är jag sjuk. Jag har ont i huvudet och magen är dålig.
Purtoppo sono malato. Ho doloroso di testa e a il pancia non bene.
Tyvärr kan jag sjuk. Jag har ont i huvudet och magen är inte bra. NÄSTAN!! Fan vad kul :)

2 kommentarer:

  1. Åh så ambitiös du är! Skoj att du trivs!

    SvaraRadera
  2. Tackar :)Det är roligt när det börjar falla på plats, men jag har mycket att lära mig än. Ho imparare molto :)

    SvaraRadera