måndag 7 mars 2011

Utvärdering av VM - det sista jag skriver om spektaklet

Ja då var VM i Holmenkollen över, och ingen är gladare än mig över det. Titta bara på tabellen här under:

Sverige klep visserligen två guld, två silver och ett brons. Jätteduktigt av våra svenska idrottsmän/kvinnor. Jag beundrar er och eran insats, mycket bra gjort!

Men titta sedan på Norge. Åtta guld, fyra silver och fyra brons. Total utskåpning, dom är jättebäst, världens i särklass starkaste skidnation. När Björgen och Northug ibland visar sig mänskliga kliver andra fram och dominerar istället. Hundratusentals människor såg vm på plats och det var en fest av gigantiska mått.

Efter OS i Vancouver kunde vi svenskar slå oss på bröstet ordentligt, vi var bäst i världen, i alla fall likvärdiga Norge. Jag fick gå runt och mysa med vetskapen om att Sverige hade världens starkaste herrstafettlag. Men det får jag inte känna längre. Vi är efterblivna, felvallade, fjärdeplacerade oduglingar.

Inför en olympa-skatt, 100 spänn i månaden som går direkt till ungdomsidrotten. Alla utländska spelbolag ska betala lika mycket till idrotten som svenska spel gör. Plocka upp talanger tidigt och ge dem allt tänkbart stöd. Satsa på tränare, och att få behålla våra duktiga tränare och vallare inom landet.

Gör nått!!

Nu inleds skammen tid som kommer att räcka fram till nästa VM.

---

Men nu lägger vi ned detta och fokuserar på något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar